Cezalar yükseldikçe eğitim talebi artıyor

Rekabet Kurulu’nun rekabet ihlallerine karşın verdiği cezalar arttıkça şirketler Rekabet Kanunu’na azami uyum çabasına giriyor. Bilerek ya da bilmeyerek rekabet ihlali yapılmasını önlemek amacıyla kapıdaki güvenlik görevlisinden yönetim kadrosmıa kadar çalışanlarını eğitmek için bu konuda çalışan hukuk bürolarının kapışım çalan şirketlerin sayısı her geçen gün artıyor.

Türkiye’nin önde gelen bankacıları da karşılarında ter döktü, otomotivcileri de. Aslında rekabetin en keskin olduğu iki sektörün büyük oyunculan, ‘rekabet’ cezası ödedi.

Rekabet ihlali nedeniyle bugüne kadar verilmiş yüklü tazminat kararları rekabet kuralları konusunda şirketleri daha da duyarlı hale getirdi. Sadece yönetim kadrosu değil, kapıdaki güvenlikten pazarlama elemanına kadar bu konuda herkesin eğitimli olmasını isteyen şirketler her yıl çalı-şanlannı bu seviyeye getinnek için sürekli olarak eğitiyor.

Özellikle, geçtiğimiz 5 yıllık dönemde Rekabet Kunımu’nun daha önce incelemeye almadığı ve yeni sektörlerde açmış olduğu soruşturmalar ve ceza miktarlarındaki geçmiş döneme oranla yaşanan biiyük artış, uyum programı ve eğitim taleplerinde de yükselişi beraberinde getiriyor. Rekabet hukuku konusunda çalışan avukatlık büroları, hem eğitim hem de bu konuda uyum programlan düzenliyorlar. Eğitim talebinin artması bu konuda hizmet veren şirket sayısını da gün geçtikçe arttınyor.

EĞİTİMLERE TALEP ARTTI

Türkiye’de Rekabet Kanunu, 1994 yılında kabul edildi. Rekabet Kurulu’nun oluştunılarak kanunun fiili uygulamaya geçmesi ise 1997 yılının sonunu buldu. Eğitim hizmetine ilk başlayan şirketlerden olan K&G Avukatlık Bürosu ortaklarından Turgan Gür-men, Kurul oluşturulmadan önce, Koç Holding ve Sabancı Holding bünyesindeki şirketlere rekabet eğitimi ve uyum programlan yaparak bu işe başladıklarını söylüyor.

Daha sonra ise Türkiye’de yerleşik uluslararası şirketlerin Rekabet Hukuku’na uyum konusunda çalışmalarına imza atmış. Hem para cezasının yüksekliği hem de Rekabet Ku-rumu’nun kanunu efektif uygulaması neticesinde şirketlerin, Rekabet Kanunu’na azami uyum çabasında olduklannı söyleyen Gürmen, eğitimlere olan talebi şöyle değerlendiriyor:

“Rekabet Kurulu’nun ilk uygulamaya girdiği dönemlerde gerek eğitim gerekse de uyum programı ihtiyacında büyük bir patlama yaşanmıştı. Zaman içinde eğitimli personellerin firmadan firmaya geçmesi ve bilgi seviyesinin, daha doğru bir ifade ile rekabet kültürünün,- belli bir seviyeye ulaşması sayesinde, eğitim ve uyum programları taleplerinde nispeten azalmalar yaşanmıştı. Ancak son beş yıllık dönemde uyum programı ve eğitim taleplerinde ciddi bir artış söz konusu.”

Bugüne kadar 100’den fazla şirkete uyum programı ve eğitimler verildiğini belirten Gürmen, özellikle rekabetin bozulmasına elverişli yapıdaki oligopol, diopol ya da monopol pazarlarda eğitim ve uyum programı ihtiyacı doğduğunu da sözlerine ekliyor.

BİLMEDEN DE SUÇ İŞLENEBİLİR!

Actecon Rekabet Hukuku ve Re-gülasyon Danışmanlık firması, geliştirdiği Rekabet Uyum Programı (RUP) çerçevesinde, şirketlere rekabet eğitimi veren hukuk bürolarından. Aralarında Türk Telekom, Goodyear, San-doz, Danone, Renault ve Kraft’ın da bulunduğu 100 firmada özellikle satış, pazarlama, satın alma, finans ve IK departmanları çalışanlarını eğiten Actecon, bugüne kadar 10 binden fazla çalışanı eğitmiş.

Rekabet kanunu ve özellikle de rekabet kurallarının ihlal edilmesi konusunun günümüzde şirketlerin global operasyonlarını etkileyebilecek sonuçlar doğurabildiğim ifade eden Actecon Ortağı Dr. Fevzi Toksoy, şirketlere, bilmeden işledikleri rekabet suçlan neticesinde Rekabet Kurumu tarafından yüksek para cezalan kesildiğini, bıınun sonucu olarak da büyük ölçekli firmaların rekabet eğitimi ve rekabet denetimi konularında uzman şirketlerden hizmet almaya başladıklarını belirtiyor. Toksoy kendi eğitimlerinin içeriğini ise şöyle anlatıyor.

“Bizim eğitimimizin içerisinde üst yönetim bilgilendirme toplantısından, rekabet baskın ekibi kurmaya ve eğitmeye kadar birçok aşama bulunuyor. Tüm departmanlarla ayn ayn yaptığımız workshoplar sayesinde şirket çalışanları hem bizlere güveniyorlar hem de rekabet kurallarını kendi sektörleri açısından öğreniyorlar. Bu sayede ellerindeki mevcut işlerle ilgili birçok soruyu gündeme getirip, çözüm yolu arama fırsatı buluyorlar. ÎK ve hukuk departmanlarıyla yaptığımız seanslarda ise hem çalışanın verimini ölçüyoruz hem de konunun kendilerini ilgilendiren kısımlannı tartışıyonız.”

EĞİTİM İÇERİĞİ

2004’den beri bu eğitimleri 200’e yakın şirkete veren Mydas Danışmanlık Yöneticisi Dr. Aydın Öztunalı ise eğitimlerle ilgili ilginç bir noktaya parmak basıyor. Kapıdaki güvenlik görevlilerine verdikleri eğitimin içeriğiyle, yönetim kuruluna verdikleri eğitimin içeriğinin farklı olduğunu söyleyen Özaınalı, “Çok rekabetçi bir sektörde ve sadece dağıtım faaliyeti gerçekleştiren bir şirkete verdiğimiz eğitim ile pazarında tekel konumunda bulunan dev bir üretim şirketine verdiğimiz eğitimin içeriği önemli derecede farklılaşabilmekte” diye konuşuyor.

Ancak kapsamlı bir eğitimde, genel olarak rekabeti sınırlayıcı anlaşmalardan hakim dunımun kötüye kullanılmasına, Rekabet Kurumu’nun çalışma şeklinden ceza ve pişmanlık yönetmeliklerine kadar ilgili tüm konulara değinildiğini söylemek gerekiyor. Eğitimlerde rekabet kurallarının menşei, genel uygulama alanları, piyasada iş yapılan oyuncularla ilişkilerdeki rekabet, özellikle rakiplerle ve dağıtım kanallanyla girilen ilişkilerdeki hassas noktalara kadar çok sayıda konuda yaklaşımlar sunuluyor.

Aynca pazarda telli bir gücün üzerinde faaliyet gösteren hakim durumda kabul edilen büyük şirketlerin faaliyetleri ve dikkat edilmesi gereken hususlar ile özel uygulamalar hakkında da eğitimler veriliyor.

Bugüne kadar eğitim alan şirketlerin ağırlıklı olarak Türkiye’nin en büyük sanayi şirketleri listesinde ilk 100’de olanlar ve uluslararası şirketler olduğunu da söyleyelim.

Reklamlar

About konutprojeler

İş Fikirleri
Bu yazı makale içinde yayınlandı ve , , , , , , , , , , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s