Havalimanı ve Köprü Projelerinin Ekonomiye Etkileri

■ İSTİHDAM
100 BİNLİK İSTİHDAM

Dünya genelinde yolcu trafiğinde ilk 10’a giren havalimanlarının her birinin minimum 50 bin çalışanı olduğu söyleniyor.

Örneğin; dünyanın en büyük havalimanı olan ve geçtiğimiz yıl 92 milyon yolcu taşıyan Atlanta Havalimanı,  doğrudan 55 bin 300 kişiye istihdam sağlıyor. Dolaylı istihdamı da eklediğinizde bu rakam 100 bini aşıyor. Yine Ingiltere’nin en büyük, yolcu trafiğinde ise dünyanın üçüncü büyük havalimanı olan Heatrovv, 2012 rakamlarına göre 76 bin kişiye doğrudan iş imkanı sağlıyor.

Yapılan araştırmalara göre, Heatrovv’un yakın çevresine sağladığı dolaylı istihdam katkısı ise 116 bin. Yine Avrupa’nın en büyük havalimanlarından biri olan ve günde 150 bin yolcuya ev sahipliği yapan Frankfurt Havalimanı ise 73 bin kişiye istihdam sağlıyor.

Benzer bir istihdam tablosu İstanbul’un üçüncü havalimanında da görülecek. Şu an Atatürk Havalimam’nda doğrudan çalışan, yani apron kartı olan yaklaşık 40 bin kişi var. Bu rakama tur operatörleri, tedarikçiler, işçiler gibi dolaylı çalışanları da eklersek sayı yaklaşık 65 bine yükseliyor. Atatürk Havalimanı’na göre çok daha küçük olan İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı’nın ise 8 bin 500 çalışanı var. Hemen belirtelim, üçüncü havalimanı işletmeleri, kuzey ve güney aksına kurulacak iki adet airport city’i de içine alacak tüm kompleks bünyesinde toplam 100 bine yakın kişinin istihdam edileceğine vurgu yapılıyor.

Şimdi gelelim, havalimanı inşaat aşamasına. Limak Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir’in verdiği bilgiye göre, ilk etapta 5 bin kişi inşaat için istihdam edilecek. Bu rakam yıllar içinde 35-40 bine kadar çıkacak. Bu rakam içinde direk konsorsiyumun istihdam ettiği çalışan sayısının olduğu gibi çözüm ortaklarının ve taşeron şirketlerin istihdamı da bulunuyor.

Körfez Geçiş ve Otoyol projesinde ise hali hazırda 2 bin 500 kişi çalışıyor. Bu rakamın inşaatın en yüksek olduğu döneminde 10 bine kadar çıkacağı belirtiliyor.

Üçüncü köprü inşaatında ise 800 ile bin kişi arasında beyaz ve mavi yakalı çalışan istihdam edilecek.

DEMİR-ÇELİK
BÜYÜME REVİZE EDİLECEK

Üç projede de yoğun şekilde inşaat demiri, yapısal çelik ve büyük profiller kullanılacak. Körfez Geçiş Projesi’nin bugüne kadar gerçekleşen kısmında 50 bin tonluk inşaat demiri kullanıldığı, proje tamamlandığında ise bu rakamın 500 bin tonu bulacağı tahmin ediliyor.

Tam kapasiteye ulaştığında yıllık 150 milyon yolcuya hizmet verecek olan 3. havalimanı projesinde de demir – çelik malzemeler ağırlık kazanacak. Dünyanın en büyük uçaklarının da inebileceği 6 adet paralel pist, iki terminal binası, 4 milyon metrekare apron, 8 adet paralel taksi yolu, 3 adet teknik blok, uçuş kulesi, 88 yolcu köprüsü, 12 bin araçlık kapalı otopark, hastane, kongre merkezi,  ibadethane, kuvvet santralı, çöp imha tesisi VIP salonları ve daha birçok üniteden oluşacak olan projede; eş zamanlı olarak metro ve karayolu bağlantıları da gerçekleştirilecek.

Bütün bu inşaat işlemleri için 1 milyon tonluk inşaat demiri ve yapısal çelik kullanılacağı tahmin ediliyor.

3’üncü Köprü Projesi’nde ise 50 bin ton inşaat demiri ve 57 bin ton yapısal çelik kullanılacak.

Demir Çelik Üreticileri Derneği Genel Sekreteri Veysel Yayan, “Sadece bu projelerin sektörümüze yüzde 3’lük bir büyüme ivmesi yaratacağını tahmin ediyoruz. Bu rakam bizim için müthiş bir rakam. Bu yılki büyüme tahminimiz yüzde 7’ydi. Ama projelerin gelişimlerine paralel olarak yılın ilerleyen dönemlerinde bu hedefimizi revize edeceğiz” diyor.

■ ÇİMENTO
DOLGUDA DAHİ İHTİYAÇ VAR

Otoyolardan konutlara kadar inşaat projelerinin en önemli hammaddelerinden biri olan çimento, Türkiye pazarında yıllık 50 milyon tonluk bir tüketim hacmine sahip.

Üç proje içinde çimentoya en çok üçüncü havalimanı ihtiyaç duyacak. Hem inşaat aşamasında, hem de dolgu sahasında kullanılacak. Aldığımız bilgilere göre üçüncü havalimanı için 10 milyon m3 beton gerekecek. Yine altyapı ve inşaat aşamasında 5 milyon tona yakın çimento kullanılacak. Bu noktada belirtmekte fayda var, çok fazla eforun sarf edileceği zemin dolgu işinde de çimento gereksinimi var. Ancak konsorsiyum teknik yönetimi dolgu için kullanılacak malzemelerin miktarının üniversitelerden alınacak zemin etüdleri sonrasında net olarak açıklanabileceğine vurgu yapıyor.

Körfez Geçiş projesinde 4-5 milyon m3 beton ihtiyacı var. Üçüncü köprü için ise 230 bin metreküp beton kullanılacak.

Akçansa Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Göçmen, 3’üncü Havalimanı başta olmak üzere dev projelerin çimento sektörünü 2014’ten itibaren etkileyeme başlayacağını söylüyor. Göçmen, Türkiye’de çimento sektörünün yıllık 14-15 milyon tonluk kapasite fazlasına sahip olduğuna dikkat çekiyor. Göçmen,  “Bu fazlalığın yarısı da Marmara Bölgesi’nde. Hiçbir sıkıntı olmadan talep karşılanır” diyor.

■ İŞ MAKİNELERİ ŞİRKETLER ŞİMDİDEN ÜRETİM KAPASİTELERİNİ ARTIRIYOR

Kuşkusuz tüm bu projelerden en çok etkilenecek sektörlerin başında iş makineleri geliyor. Geçtiğimiz yıl yeni bir rekor kıran pazar, 12 bin 750 adetlik satış rakamına ulaşmıştı. 2011 yılına göre yüzde 13’lük bir büyüme gerçekleştiren sektör, üçüncü havalimanı ve diğer projelerin de etkisiyle büyümesini sürdürecek.

Zaten projelerin etkisi yavaş yavaş kendisini göstermeye başladı. İzmit Körfez geçişinin şu an devam eden birinci etabında 70 adet ekskavatör, 30 adet yükleyici, 45 adet silindir, 15 adet dozer, 20 adet greyder, 11 adet kaya delici, 20 adet mobil vinç ve dört adet kazık çakma dubası harıl harıl çalışıyor.

Havalimanı kuşkusuz çok daha büyük bir proje olacak. Yapılan ilk tahminlere göre bölgede sadece boşlukların kapanması için günlük 70 dozer, 200 greyder ile 200 silindirin çalışması öngörülüyor. Buradaki harfiyat transferini yapacak kamyon sayısı ise binlerle ifade ediliyor.

Türkiye iş Makinaları Distribütörleri ve imalatçıları Birliği (İMDER) Başkanı Cüneyt Divriş, son üç yılda hızla büyüyen ve geçtiğimiz yıl 12 bin 750 adet olarak kapanan iş makineleri sektörünün dev projelerle birlikte önümüzdeki 3-4 yıl içinde 20 bin adet seviyesine geleceğini söylüyor. Şu an Avrupa’nın dördüncü büyük iş makineleri pazarının Türkiye olduğunu belirten Divriş, söz konusu projelerin yaratacağı ivmeyle Türkiye’nin Avrupa’nın ilk iki pazarından biri haline geleceğini ifade ediyor.

Havalimanı projesinin farklı aşamalarında farklı iş makinelerine ihtiyaç duyulacağını söyleyen Divriş, işin başında toprak kaldırma aşamasında ekskavatörlere, zemin oluştuktan sonra silindirlere, binaların oluşmastndan sonra vinçlere, çevre düzenlemesi için de yükleyicilere ihtiyaç duyulacağını belirtiyor.

10 BİN KAMYON GEREKİYOR

Malum, hafriyat sektörünün en önemli enstrümanı ağır vasıta araçlar. Bu yüzden de kamyon satışlarında önemli bir hareketlilik bekleniyor. Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, yaptığı açıklamada ihtiyaç duydukları tüm kamyonları kendilerinin satın alacaklarını ifade etti.

Yapılan ilk tahminlere göre, yeni havalimanında hafriyatın taşınabilmesi için yaklaşık 10 bin kamyona ihtiyaç var. Yaklaşık iki yıl sürecek birinci etap çalışma süresi içerisinde 120 bin kamyon seferi gerçekleşecek. Bu ihtiyacın önemli bir kısmı şirketlerin mevcut stoklarından sağlanırken, stoktaki araçlar yeni atımlarla desteklenecek.

Kamyon pazarı bir süredir küçülme içinde. 05D verilerine göre, geçtiğimiz yıl satışlar yüzde 16 daralarak 35 bin adede geriledi. Bu yıl da benzer bir tablo söz konusu. 2013’ün ilk çeyreğinde kamyon pazarı yüzde 18 oranında azalarak 5 bin 827 adet düzeyine düştü. Fakat pazarın yılın ikinci yarısından itibaren toparlanarak hem bu yıl hem de önümüzdeki yıllarda büyümeye geçmesi bekleniyor.

MAN Pazarlama Direktörü Eren Gündüz, İstanbul’da inşa edilecek 3’üncü Havalimanı, İzmit geçişi, Kanal İstanbul ve 3’üncü Köprü gibi dev projelerin özellikle inşaat grubu araçların satışlarına hareketlilik getireceğini söylüyor ve “Sadece yeni havaalanı projesi için bile damper kamyon ve treyler damper pazarında ciddi bir hareketlilik olacaktır” yorumunda bulunuyor. Gündüz, inşaat grubu olarak nitelendirilen, hafriyat kamyonları, beton pompa ve mikserleri, damper kamyon ve treyler damper araçlara talep olacağını dile getiriyor.

■ HARFİYAT-AGREGA
BÜYÜK FIRSATLAR DOĞACAK

işte üç proje ile performansı ilk etapta en yüksek noktaya çıkacak sektörlerden biri. Özellikle üçüncü havalimanı için Türkiye’nin açık ara en büyük kazı, dolgu ve zemin ıslahı yapılacak. Bu proje için deniz dolgusunun da yapılacağını belirtelim. ÇED raporlarına göre 2.5 milyar m3 dolgu işlemi gerçekleşecek. Bu rakamın üniversitelerden alınacak raporlar sonrasında netlik kazanacağı kaydediliyor. Kömür ocaklarının oluşturduğu boşluklar ve zemin kaymalarının yanı sıra gevşek bir toprak yapısına sahip olması çokgeniş bir sahada çalışma yapılmasına neden olacak.

Hafriyat konusu, Körfez Geçiş ve Otoyol projesinin de en büyük iş sahaları arasında yer alıyor. Kazı dolgu imalatı için 150 milyon m3’lük çalışma yapılacak. Yeraltı drenaj imalatı için 750 bin metre ve yerüstü drenaj imalatı için de 1.5 milyon metre inşaat gerçekleşecek. Yani ve kısaca hafriyat sektörü bu iki projeden çok yüksek oranda beslenecek.

Yol yapımından konutlara hayatımızın her alanında beton içeren ürünlerde kullanılan kırmataş, Türkiye’de yılda 320 milyon tonluk bir tüketim rakamına ulaşıyor. 3’ncü Köprü, 3’ncü Havalimanı ve Körfez Geçiş projeleri kapsamında çok ciddi bir büyüme göstermesi beklenen sektörün büyüme oranı tam olarak kestirilemiyor. Ancak bu sahanın milyonlarca tonluk ürüne ihtiyaç duyacağı kesin. Bu noktada mevcut ocakların yanı sıra yeni taş ocaklarının açılması gereksinimi bu alandaki girişimcilere çok ciddi bir olanak yaratacak. Bu süreçte lojistik ve maden sektörleri büyüme gösterecek sektörler olarak öne çıkıyorlar.

■ AYDINLATMA
AYDINLATMA BÜYÜYECEK

Pazardan alman bilgiye göre, sadece üçüncü havalimanında terminal, yol, otopark ve apron aydınlatması için 30 milyon lira gibi bir aydınlatma hacinden söz edebiliriz.

Değişen renk alternatifleri sunan ve bir yazılım aracılığı ile bunu bir senaryoya bağlı olarak yapabilen dinamik aydınlatmalar da eklenirse bu rakamın ikiye katlanması bekleniyor.

Sektör temsilcilerine göre, söz konusu projelerde en önemli nokta; projelerin getireceği enerji tüketimi yükünü de göz önüne alarak, enerji sarfiyatını minimuma indirecek teknolojilere sahip, akıllı şebeke sistemleriyle donatılmış aydınlatma aygıtlarının kullanılması. 3’üncü Köprü’nün aydınlatması standart bir sistem yerine dinamik bir çalışma ile yapılırsa 5 milyon liranın üzerinde bir maliyet söz konusu olacak.

OSRAM Türkiye Proje Müdürü Engin Cebeci, köprülerdeki dekoratif aydınlatmalar standart sistemler olursa lambasından armatürüne, irili ufaklı kabaca 5 biner adet aydınlatma ürünü kullanılır derken,  “Dimanik aydınlatmanın tipine göre, kontrol ekipmanları da dahil, köprü başına yaklaşık 10 bin adetten söz edebiliriz. Havalimanında ise çevre güvenlik, otopark ve apron olarak dış aydınlatmada 20 bin adet, iç aydınlatmada ise 80 bin adet civarında aydınlatma ürünü kullanılabilecektir. Yine istenen dinamik aydınlatmaya göre armatür sayısı 10-20 bin arasında olur” yorumunda bulunuyor.

■ CATERİNG
YEMEK SANAYİNE PARA AKACAK

İstanbul’un tüm kuzeyini, üçüncü köprü ve üçüncü havalimanı projesi silbaştan değiştirecek. Bu bölgenin tüm sosyal yapısı bu iki projenin en aktif şekilde devreye girmesi ile birlikte tam anlamı ile ciddi bir dönüşüm ve gelişim yaşayacak.

Her iki projenin inşaatının en üst seviyede performans göstermesi ile birlikte toplam 50 bin kişi direk ve dolaylı olarak istihdam edilecek. Bu istihdamı hem beyaz hem de mavi yakalılar için ifade edebiliriz.

Bu durum catering sektörüne önemli bir canlılık yaratacak. Çünkü üç projede görev alacağı tahmin edilen 50 bin kişinin yeme – içme ihtiyaçları sözkonusu. Bu projeler sayesinde firmaların hizmet alanı anlamında İstanbul içine sıkışıp kalmayacaklarını ifade eden Keyveni Yönetim Kurulu Başkanı Sadık Çelik, sektördeki hacmin büyümesi ve gelişmesine de katida bulunulacağını söylüyor.

Her üç proje de aslında zamanla yarışacak. Ne kadar erken bitirilirse o kadar kârlılılık sözkonusu. Hükümete erken bitirme konusunda verilen sözler var. Diğer yandan da inşaatın ardından işletme de hemen devreye alınacak. Bu durum da çoğu zaman üç vardiya çalışmayı zorunlu kılacak. Bu açıdan denilebilir ki çalışan ile doğru orantılı olarak catering sektöründe geceli gündüzlü bir iş dinamiği devreye girecek.

■ ASFALT
YENİ YATIRIMLAR YOLDA

Havalimanları ve otoyollarda kullanılan asfaltın Türkiye’deki yıllık tüketim miktarı 10 milyon tona ulaşıyor. 3’ncü Havalimanı’nda ise tek başına 15 milyon ton asfalt ihtiyacı olacak. Tabi bu rakamı, dünyanın en büyük havalimanının dört etabının bittiği tarih itibari ile ifade etmek gerekir. Yani tüm proje tamamlandığında 15 milyon tonluk bir asfalt kullanımı gerçekleşecek.

Körfez Geçişi ve Otoyol projesi de çok önemli bir asfalt talebi taşıyor. Bu konuda şu ayrıntıyı verebiliriz. Bu projede, üst yapı imalatında kullanılmak üzere (soğuk karışım) 7.8 milyon m3 ürüne ihtiyaç duyulacak. Ayrıca 3.3 milyon m3 de sıcak karışım üst yapı imalatı gerçekleşecek.

Bu noktada söylememizde yarar var. Asfalt, ağırlıklı petrol ürünü ve dolayısı ile ciddi bir ithal ürüne ihtiyaç duyuyor. Yol inşaatı uzmanları, asfalt yerine beton tercihinin yapılmasının maliyeti ilk etapta yükseltmekle birlikte orta vadede ciddi bir emek ve değer tasarrufunu beraberinde getireceğine vurgu yapıyorlar. Ancak yine de rahatlıkla söyleyebiliriz ki yeni asfalt tesislerine ciddi oranda ihtiyaç duyulacak.

Reklamlar

About konutprojeler

İş Fikirleri
Bu yazı ekonomi iş içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s